Ramowy program praktyk zawodowych
realizowanych w Zespole Szkół Zawodowych i Licealnych w Zgorzelcu
przez uczniów Technikum kształcącego w zawodzie technik elektryk
- Wprowadzenie do zakładu pracy
- Bezpieczeństwo i higiena pracy w zawodzie technik elektryk
- Ochrona środowiska w działalności zawodowej
- Podstawy elektrotechniki
- Kompetencje personalne i społeczne
- Organizacja pracy małych zespołów
Uczeń:
- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska;
- rozróżnia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz prawa pracy;
- identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska występujących w zawodzie;
- charakteryzuje środki techniczne, ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego;
- rozróżnia elementy obwodów elektrycznych;
- rozróżnia i wyjaśnia pojęcia związane z prądem i napięciem elektrycznym;
- opisuje elementy elektroniki;
- charakteryzuje metody pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych;
- dobiera metody pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych;
- posługuje się schematami elektrycznymi;
- rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych;
- przestrzega zasad kultury i etyki zawodowej;
- stosuje zasady komunikacji interpersonalnej;
- wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany;
- stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;
- doskonali umiejętności zawodowe;
- planuje wykonanie zadania;
- ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania;
- stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów;
- współpracuje w zespole.
- Wykonywanie zadań zawodowych technika elektryka
- Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji elektrycznych
Uczeń:
- rozróżnia rodzaje instalacji elektrycznych;
- stosuje zasady ochrony przeciwporażeniowej;
- dobiera przewody i kable elektroenergetyczne do określonych zadań;
- rozpoznaje źródła światła i oprawy oświetleniowe;
- sporządza schematy instalacji elektrycznych;
- wykonuje instalacje elektryczne zgodnie z dokumentacją;
- rozpoznaje uszkodzenia elektryczne i mechaniczne występujące w instalacjach elektrycznych na podstawie objawów.
- Montaż, uruchamianie i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych
Uczeń:
- charakteryzuje maszyny elektryczne;
- charakteryzuje urządzenia elektryczne;
- montuje maszyny elektryczne;
- montuje urządzenia elektryczne;
- charakteryzuje układy zasilania i zabezpieczeń, sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych;
- montuje układy zasilania, zabezpieczeń, sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych;
- uruchamia maszyny i urządzenia elektryczne;
- wykonuje prace konserwacyjne maszyn i urządzeń elektrycznych zgodnie z dokumentacją.
- Eksploatacja instalacji elektrycznych
Uczeń:
- rozróżnia rodzaje instalacji elektrycznych;
- dobiera elementy składowe instalacji elektrycznych;
- charakteryzuje wymagania eksploatacyjne instalacji elektrycznych;
- dobiera metody pomiaru parametrów instalacji elektrycznych;
- wykonuje pomiary instalacji elektrycznych;
- dokonuje oceny wyników pomiarów instalacji elektrycznych;
- charakteryzuje metody lokalizacji uszkodzeń w instalacjach elektrycznych;
- dobiera zabezpieczenia instalacji elektrycznych;
- charakteryzuje środki ochrony przeciwporażeniowej;
- modernizuje istniejące instalacje elektrycznych.
- Eksploatacja maszyn i urządzeń elektrycznych
Uczeń:
- charakteryzuje elementy maszyn i urządzeń elektrycznych;
- opisuje elementy elektroniki wykorzystywane w układach sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych;
- charakteryzuje układy i metody sterowania oraz regulacji;
- charakteryzuje wymagania eksploatacyjne maszyn i urządzeń elektrycznych;
- charakteryzuje metody pomiaru parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych;
- dokonuje oceny wyników pomiarów parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych;
- charakteryzuje metody lokalizacji uszkodzeń w maszynach i urządzeniach elektrycznych;
- charakteryzuje zabezpieczenia maszyn i urządzeń elektrycznych;
- Język obcy zawodowy
Uczeń:
- posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych:
- ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem
- z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie
- z dokumentacją związaną z danym zawodem
- z usługami świadczonymi w danym zawodzie;
- rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych;
- samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych;
- uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych – reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu;
- zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych;
- wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową:
- wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym
- współdziała w grupie
- korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne.