Technik elektryk

Ramowy program praktyk zawodowych

realizowanych w Zespole Szkół Zawodowych i Licealnych w Zgorzelcu

przez uczniów Technikum kształcącego w zawodzie technik elektryk

  1. Wprowadzenie do zakładu pracy
  1. Bezpieczeństwo  i higiena pracy w zawodzie technik elektryk
  2. Ochrona środowiska w działalności zawodowej
  3. Podstawy elektrotechniki
  4. Kompetencje personalne i społeczne
  5. Organizacja pracy małych zespołów

Uczeń:

  • rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
  • charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy                    i ochrony środowiska;
  • rozróżnia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz prawa pracy;
  • identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska występujących w zawodzie;
  • charakteryzuje środki techniczne, ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
  • określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
  • organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
  • stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
  • udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego;
  • rozróżnia elementy obwodów elektrycznych;
  • rozróżnia i wyjaśnia pojęcia związane z prądem i napięciem elektrycznym;
  • opisuje elementy elektroniki;
  • charakteryzuje metody pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych;
  • dobiera metody pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych;
  • posługuje się schematami elektrycznymi;
  • rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych;
  • przestrzega zasad kultury i etyki zawodowej;
  • stosuje zasady komunikacji interpersonalnej;
  • wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany;
  • stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;
  • doskonali umiejętności zawodowe;
  • planuje wykonanie zadania;
  • ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania;
  • stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów;
  • współpracuje w zespole.
  1. Wykonywanie zadań zawodowych technika elektryka
  1. Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji elektrycznych

Uczeń:

  • rozróżnia rodzaje instalacji elektrycznych;
  • stosuje zasady ochrony przeciwporażeniowej;
  • dobiera przewody i kable elektroenergetyczne do określonych zadań;
  • rozpoznaje źródła światła i oprawy oświetleniowe;
  • sporządza schematy instalacji elektrycznych;
  • wykonuje instalacje elektryczne zgodnie z dokumentacją;
  • rozpoznaje uszkodzenia elektryczne i mechaniczne występujące w instalacjach elektrycznych na podstawie objawów.
  • Montaż, uruchamianie i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych

Uczeń:

  • charakteryzuje maszyny elektryczne;
  • charakteryzuje urządzenia elektryczne;
  • montuje maszyny elektryczne;
  • montuje urządzenia elektryczne;
  • charakteryzuje układy zasilania i zabezpieczeń, sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych;
  • montuje układy zasilania, zabezpieczeń, sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych;
  • uruchamia maszyny i urządzenia elektryczne;
  • wykonuje prace konserwacyjne maszyn i urządzeń elektrycznych zgodnie z dokumentacją.
  • Eksploatacja instalacji elektrycznych

Uczeń:

  • rozróżnia rodzaje instalacji elektrycznych;
  • dobiera elementy składowe instalacji elektrycznych;
  • charakteryzuje wymagania eksploatacyjne instalacji elektrycznych;
  • dobiera metody pomiaru parametrów instalacji elektrycznych;
  • wykonuje pomiary instalacji elektrycznych;
  • dokonuje oceny wyników pomiarów instalacji elektrycznych;
  • charakteryzuje metody lokalizacji uszkodzeń w instalacjach elektrycznych;
  • dobiera zabezpieczenia instalacji elektrycznych;
  • charakteryzuje środki ochrony przeciwporażeniowej;
  • modernizuje istniejące instalacje elektrycznych.
  • Eksploatacja maszyn i urządzeń elektrycznych

Uczeń:

  • charakteryzuje elementy maszyn i urządzeń elektrycznych;
  • opisuje elementy elektroniki wykorzystywane w układach sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych;
  • charakteryzuje układy i metody sterowania oraz regulacji;
  • charakteryzuje wymagania eksploatacyjne maszyn i urządzeń elektrycznych;
  • charakteryzuje metody pomiaru parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych;
  • dokonuje oceny wyników pomiarów parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych;
  • charakteryzuje metody lokalizacji uszkodzeń w maszynach i urządzeniach elektrycznych;
  • charakteryzuje zabezpieczenia maszyn i urządzeń elektrycznych;
  • Język obcy zawodowy

Uczeń:

  • posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych:
  • ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem
  • z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie
  • z dokumentacją związaną z danym zawodem
  • z usługami świadczonymi w danym zawodzie;
  • rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych;
  • samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych;
  • uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych – reaguje  w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie                  lub w formie prostego tekstu;
  • zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych;
  • wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową:
  • wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym
  • współdziała w grupie
  • korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne.