Technik informatyk

Ramowy program praktyk zawodowych

realizowanych w Zespole Szkół Zawodowych i Licealnych w Zgorzelcu

przez uczniów Technikum kształcącego w zawodzie technik informatyk

  1. Wprowadzenie do zakładu pracy
  1. Bezpieczeństwo  i higiena pracy w zawodzie technik informatyk
  2. Ochrona środowiska w działalności zawodowej
  3. Podstawy informatyki
  4. Kompetencje personalne i społeczne
  5. Organizacja pracy małych zespołów

Uczeń:

  • określa warunki i organizację pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami;
  • opisuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy                    i ochrony środowiska;
  • opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz prawa pracy;
  • stosuje środki techniczne, ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
  • określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
  • udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego;
  • charakteryzuje parametry sprzętu komputerowego;
  • definiuje elementy architektury systemów komputerowych;
  • charakteryzuje systemy informatyczne oraz rozróżnia systemy informatyczne pod względem funkcjonalności;
  • posługuje się terminologią dotyczącą sieci komputerowych;
  • stosuje pozycyjne systemy liczbowe;
  • stosuje zasady cyberbezpieczeństwa;
  • rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych;
  • stosuje zalecenia dotyczące ułatwień dostępności serwisów internetowych dla osób niepełnosprawnych;
  • rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych;
  • przestrzega zasad kultury i etyki zawodowej;
  • stosuje zasady komunikacji interpersonalnej;
  • wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany;
  • stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;
  • doskonali umiejętności zawodowe;
  • planuje wykonanie zadania;
  • ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania;
  • negocjuje warunki porozumień;
  • stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów;
  • współpracuje w zespole;
  • planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
  • dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
  • kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
  • ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
  • wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy.
  1. Wykonywanie zadań zawodowych technika informatyka
  1. Przygotowanie stanowiska komputerowego do pracy

Uczeń:

  • posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki;
  • charakteryzuje zjawiska fizyczne związane z prądem stałym i przemiennym;
  • wymienia funkcje i wyjaśnia zasady działania podzespołów komputera;
  • montuje komputer z podzespołów;
  • modernizuje komputery;
  • instaluje systemy operacyjne Windows i Linux;
  • konfiguruje i zarządza systemami operacyjnymi Windows i Linux;
  • instaluje i konfiguruje oprogramowanie użytkowe;
  • zarządza systemem operacyjnym z poziomu konsoli;
  • pisze skrypty w systemach operacyjnych;
  • przygotowuje urządzenia mobilne do pracy;
  • sporządza specyfikację techniczną oraz kosztorysy systemów komputerowych;
  • stosuje przepisy prawa dotyczące certyfikacji CE, recyklingu i gospodarki odpadami niebezpiecznymi;
  • zabezpiecza systemy operacyjne przed szkodliwym oprogramowaniem, niekontrolowanym przepływem informacji oraz utratą danych.
  • Eksploatacja urządzeń peryferyjnych

Uczeń:

  • określa funkcje, budowę i zasadę działania urządzeń peryferyjnych;
  • przygotowuje urządzenia peryferyjne do pracy;
  • monitoruje pracę i wykonuje konserwację urządzeń peryferyjnych systemu komputerowego.
  • Naprawa urządzeń techniki komputerowej

Uczeń:

  • posługuje się narzędziami do naprawy sprzętu komputerowego;
  • tworzy i przywraca kopie bezpieczeństwa danych;
  • diagnozuje uszkodzenia sprzętowe urządzeń techniki komputerowej;
  • lokalizuje i usuwa uszkodzenia sprzętowe urządzeń techniki komputerowej;
  • odzyskuje dane z urządzeń techniki komputerowej;
  • sporządza dokumentację po wykonaniu naprawy urządzeń techniki komputerowej.
  • Montaż i eksploatacja lokalnej sieci komputerowej

Uczeń:

  • stosuje podstawowe pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
  • interpretuje projekty sieci komputerowych;
  • tworzy modele i schematy lokalnych sieci komputerowych;
  • montuje okablowanie lokalnej sieci komputerowej;
  • wykonuje pomiary okablowania strukturalnego i sieci bezprzewodowych;
  • stosuje adresację Protokołu Internetowego (IP);
  • stosuje podział sieci na podsieci;
  • wykonuje testy i analizę lokalnej sieci komputerowej;
  • modernizuje lokalną sieć komputerową;
  • lokalizuje usterki i naprawia lokalną sieć komputerową;
  • podłącza lokalną sieć komputerową do Internetu;
  • rozpoznaje i stosuje podstawowe protokoły rutingu.
  • Eksploatacja urządzeń sieciowych

Uczeń:

  • określa funkcje, budowę i zasadę działania urządzeń sieciowych;
  • monitoruje pracę urządzeń sieciowych;
  • konfiguruje przełączniki lokalnej sieci komputerowej;
  • konfiguruje rutery i urządzenia zabezpieczające typu zapora sieciowa (firewall);
  • tworzy sieci wirtualne;
  • konfiguruje urządzenia dostępu do lokalnej sieci bezprzewodowej.
  • Administrowanie serwerowymi systemami operacyjnymi

Uczeń:

  • charakteryzuje i instaluje sieciowe systemy operacyjne z rodziny Windows i Linux;
  • konfiguruje usługi i funkcje sieciowych systemów operacyjnych z rodziny Windows oraz Linux;
  • promuje i zarządza kontrolerem domeny;
  • stosuje protokoły w sieci komputerowej;
  • udostępnia zasoby w sieci komputerowej;
  • zarządza stacjami roboczymi.
  • Projektowanie stron internetowych

Uczeń:

  • posługuje się hipertekstowymi językami znaczników (HTML − HyperText Markup Language);
  • stosuje kaskadowe arkusze stylów do tworzenia responsywnych stron internetowych;
  • stosuje systemy zarządzania treścią CMS (Content Management System);
  • projektuje grafikę komputerową;
  • wykorzystuje elementy multimedialne na stronach internetowych;
  • wykonuje strony internetowe zgodnie z projektami;
  • stosuje reguły testowania, walidacji i optymalizacji stron internetowych;
  • publikuje witryny i aplikacje internetowe.
  • Projektowanie i administrowanie bazami danych

Uczeń:

  • posługuje się pojęciami dotyczącymi baz danych;
  • tworzy diagramy E/R (Entity-Relationship Diagram);
  • korzysta z systemów zarządzania bazami danych SZBD (Database Management System);
  • stosuje strukturalny język zapytań SQL (Structured Query Language);
  • tworzy relacyjne bazy danych zgodnie z projektem;
  • tworzy formularze, zapytania i raporty do przetwarzania danych;
  • modyfikuje struktury baz danych;
  • zarządza systemem bazy danych.
  • Programowanie aplikacji internetowych

Uczeń:

  • stosuje zasady programowania;
  • stosuje skryptowe języki programowania;
  • programuje skrypty wykonywane po stronie klienta;
  • programuje skrypty wykonywane po stronie serwera;
  • stosuje środowisko programistyczne i uruchomieniowe aplikacji internetowych;
  • przeprowadza walidację kodu programu;
  • dokumentuje tworzoną aplikację.
  1. Język obcy zawodowy

Uczeń:

  • posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych:
  • ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem
  • z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie
  • z dokumentacją związaną z danym zawodem
  • z usługami świadczonymi w danym zawodzie;
  • rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych;
  • samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych;
  • uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych – reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu;
  • zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych;
  • wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową:
  • wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym
  • współdziała w grupie
  • korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym
  • stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne.