Ramowy program praktyk zawodowych
realizowanych w Zespole Szkół Zawodowych i Licealnych w Zgorzelcu
przez uczniów Technikum kształcącego w zawodzie technik informatyk
- Wprowadzenie do zakładu pracy
- Bezpieczeństwo i higiena pracy w zawodzie technik informatyk
- Ochrona środowiska w działalności zawodowej
- Podstawy informatyki
- Kompetencje personalne i społeczne
- Organizacja pracy małych zespołów
Uczeń:
- określa warunki i organizację pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami;
- opisuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska;
- opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz prawa pracy;
- stosuje środki techniczne, ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego;
- charakteryzuje parametry sprzętu komputerowego;
- definiuje elementy architektury systemów komputerowych;
- charakteryzuje systemy informatyczne oraz rozróżnia systemy informatyczne pod względem funkcjonalności;
- posługuje się terminologią dotyczącą sieci komputerowych;
- stosuje pozycyjne systemy liczbowe;
- stosuje zasady cyberbezpieczeństwa;
- rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych;
- stosuje zalecenia dotyczące ułatwień dostępności serwisów internetowych dla osób niepełnosprawnych;
- rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych;
- przestrzega zasad kultury i etyki zawodowej;
- stosuje zasady komunikacji interpersonalnej;
- wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany;
- stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;
- doskonali umiejętności zawodowe;
- planuje wykonanie zadania;
- ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania;
- negocjuje warunki porozumień;
- stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów;
- współpracuje w zespole;
- planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy.
- Wykonywanie zadań zawodowych technika informatyka
- Przygotowanie stanowiska komputerowego do pracy
Uczeń:
- posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki;
- charakteryzuje zjawiska fizyczne związane z prądem stałym i przemiennym;
- wymienia funkcje i wyjaśnia zasady działania podzespołów komputera;
- montuje komputer z podzespołów;
- modernizuje komputery;
- instaluje systemy operacyjne Windows i Linux;
- konfiguruje i zarządza systemami operacyjnymi Windows i Linux;
- instaluje i konfiguruje oprogramowanie użytkowe;
- zarządza systemem operacyjnym z poziomu konsoli;
- pisze skrypty w systemach operacyjnych;
- przygotowuje urządzenia mobilne do pracy;
- sporządza specyfikację techniczną oraz kosztorysy systemów komputerowych;
- stosuje przepisy prawa dotyczące certyfikacji CE, recyklingu i gospodarki odpadami niebezpiecznymi;
- zabezpiecza systemy operacyjne przed szkodliwym oprogramowaniem, niekontrolowanym przepływem informacji oraz utratą danych.
- Eksploatacja urządzeń peryferyjnych
Uczeń:
- określa funkcje, budowę i zasadę działania urządzeń peryferyjnych;
- przygotowuje urządzenia peryferyjne do pracy;
- monitoruje pracę i wykonuje konserwację urządzeń peryferyjnych systemu komputerowego.
- Naprawa urządzeń techniki komputerowej
Uczeń:
- posługuje się narzędziami do naprawy sprzętu komputerowego;
- tworzy i przywraca kopie bezpieczeństwa danych;
- diagnozuje uszkodzenia sprzętowe urządzeń techniki komputerowej;
- lokalizuje i usuwa uszkodzenia sprzętowe urządzeń techniki komputerowej;
- odzyskuje dane z urządzeń techniki komputerowej;
- sporządza dokumentację po wykonaniu naprawy urządzeń techniki komputerowej.
- Montaż i eksploatacja lokalnej sieci komputerowej
Uczeń:
- stosuje podstawowe pojęcia dotyczące sieci komputerowych;
- interpretuje projekty sieci komputerowych;
- tworzy modele i schematy lokalnych sieci komputerowych;
- montuje okablowanie lokalnej sieci komputerowej;
- wykonuje pomiary okablowania strukturalnego i sieci bezprzewodowych;
- stosuje adresację Protokołu Internetowego (IP);
- stosuje podział sieci na podsieci;
- wykonuje testy i analizę lokalnej sieci komputerowej;
- modernizuje lokalną sieć komputerową;
- lokalizuje usterki i naprawia lokalną sieć komputerową;
- podłącza lokalną sieć komputerową do Internetu;
- rozpoznaje i stosuje podstawowe protokoły rutingu.
- Eksploatacja urządzeń sieciowych
Uczeń:
- określa funkcje, budowę i zasadę działania urządzeń sieciowych;
- monitoruje pracę urządzeń sieciowych;
- konfiguruje przełączniki lokalnej sieci komputerowej;
- konfiguruje rutery i urządzenia zabezpieczające typu zapora sieciowa (firewall);
- tworzy sieci wirtualne;
- konfiguruje urządzenia dostępu do lokalnej sieci bezprzewodowej.
- Administrowanie serwerowymi systemami operacyjnymi
Uczeń:
- charakteryzuje i instaluje sieciowe systemy operacyjne z rodziny Windows i Linux;
- konfiguruje usługi i funkcje sieciowych systemów operacyjnych z rodziny Windows oraz Linux;
- promuje i zarządza kontrolerem domeny;
- stosuje protokoły w sieci komputerowej;
- udostępnia zasoby w sieci komputerowej;
- zarządza stacjami roboczymi.
- Projektowanie stron internetowych
Uczeń:
- posługuje się hipertekstowymi językami znaczników (HTML − HyperText Markup Language);
- stosuje kaskadowe arkusze stylów do tworzenia responsywnych stron internetowych;
- stosuje systemy zarządzania treścią CMS (Content Management System);
- projektuje grafikę komputerową;
- wykorzystuje elementy multimedialne na stronach internetowych;
- wykonuje strony internetowe zgodnie z projektami;
- stosuje reguły testowania, walidacji i optymalizacji stron internetowych;
- publikuje witryny i aplikacje internetowe.
- Projektowanie i administrowanie bazami danych
Uczeń:
- posługuje się pojęciami dotyczącymi baz danych;
- tworzy diagramy E/R (Entity-Relationship Diagram);
- korzysta z systemów zarządzania bazami danych SZBD (Database Management System);
- stosuje strukturalny język zapytań SQL (Structured Query Language);
- tworzy relacyjne bazy danych zgodnie z projektem;
- tworzy formularze, zapytania i raporty do przetwarzania danych;
- modyfikuje struktury baz danych;
- zarządza systemem bazy danych.
- Programowanie aplikacji internetowych
Uczeń:
- stosuje zasady programowania;
- stosuje skryptowe języki programowania;
- programuje skrypty wykonywane po stronie klienta;
- programuje skrypty wykonywane po stronie serwera;
- stosuje środowisko programistyczne i uruchomieniowe aplikacji internetowych;
- przeprowadza walidację kodu programu;
- dokumentuje tworzoną aplikację.
- Język obcy zawodowy
Uczeń:
- posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych:
- ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem
- z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie
- z dokumentacją związaną z danym zawodem
- z usługami świadczonymi w danym zawodzie;
- rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych;
- samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych;
- uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych – reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu;
- zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych;
- wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową:
- wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym
- współdziała w grupie
- korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym
- stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne.