Technik ochrony środowiska

Ramowy program praktyk zawodowych

realizowanych w Zespole Szkół Zawodowych i Licealnych w Zgorzelcu

przez uczniów Technikum kształcącego w zawodzie technik ochrony środowiska

  1. Wprowadzenie do zakładu pracy
  1. Bezpieczeństwo  i higiena pracy w zawodzie technik ochrony środowiska
  2. Ochrona środowiska w działalności zawodowej
  3. Podstawy ochrony środowiska
  4. Kompetencje personalne i społeczne
  5. Organizacja pracy małych zespołów

Uczeń:

  • stosuje pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
  • opisuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska;
  • opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy       oraz prawa pracy;
  • opisuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
  • stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
  • organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
  • stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
  • udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego;
  • charakteryzuje zasoby środowiska przyrodniczego;
  • charakteryzuje elementy środowiska przyrodniczego;
  • charakteryzuje rodzaje wód powierzchniowych i podziemnych;
  • klasyfikuje gleby;
  • charakteryzuje warunki klimatyczne;
  • charakteryzuje klimat akustyczny;
  • określa rodzaje zanieczyszczeń środowiska;
  • korzysta z map pogody oraz danych meteorologicznych i hydrologicznych;
  • przestrzega zasad wykonywania rysunków technicznych oraz szkiców rysunkowych;
  • stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony i kształtowania środowiska;
  • stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych;
  • rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych;
  • przestrzega zasad kultury i etyki zawodowej;
  • planuje wykonanie zadania
  • ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania;
  • wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany;
  • stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;
  • doskonali umiejętności zawodowe;
  • stosuje zasady komunikacji interpersonalnej;
  • negocjuje warunki porozumień;
  • stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów;
  • współpracuje w zespole;
  • organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
  • dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
  • kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
  • ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
  • wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy.
  1. Wykonywanie zadań zawodowych technika ochrony środowiska
  1. Monitorowanie stopnia zanieczyszczenia środowiska

Uczeń:

  • posługuje się dokumentacją techniczną, projektową, kartami charakterystyk odczynników, normami oraz instrukcjami dotyczącymi wykonywania badań stanu środowiska;
  • planuje prace związane z badaniem stanu środowiska;
  • pobiera próbki do badań laboratoryjnych i terenowych zgodnie z zasadami poboru;
  • obsługuje urządzenia i aparaturę kontrolno pomiarową;
  • prowadzi badania procesów zachodzących w środowisku;
  • przestrzega zasad sporządzania bilansów zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby oraz hałasu;
  • organizuje działania związane z monitoringiem zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby oraz hałasu zgodnie z zasadami Zintegrowanego Monitoringu Środowiska Przyrodniczego (ZMŚP);
  • opracowuje działania związane z monitoringiem przyrody ożywionej.
  • Ocena stopnia zanieczyszczenia środowiska

Uczeń:

  • określa jakość komponentów środowiska na podstawie dopuszczalnych norm i przepisów prawa;
  • ocenia aktualny stan środowiska;
  • oblicza emisje zanieczyszczeń środowiska;
  • określa warunki uzyskania zgód i pozwoleń na podstawie przepisów prawa dotyczących ochrony środowiska i prawa wodnego.
  • Planowanie i realizacja zadań w ochronie środowiska

Uczeń:

  • planuje zadania dotyczące ochrony wód;
  • planuje zadania dotyczące ochrony powietrza atmosferycznego;
  • planuje zadania dotyczące ochrony gleb;
  • charakteryzuje racjonalną gospodarkę odpadami komunalnymi;
  • charakteryzuje racjonalną gospodarkę odpadami przemysłowymi.
  • Język obcy zawodowy

Uczeń:

  • posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych:
  • ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem
  • z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie
  • z dokumentacją związaną z danym zawodem
  • z usługami świadczonymi w danym zawodzie;
  • rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych;
  • samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych;
  • uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych – reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu;
  • zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych;
  • wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową:
  • wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym
  • współdziała w grupie
  • korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym
  • stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne.