Ramowy program praktyk zawodowych
realizowanych w Zespole Szkół Zawodowych i Licealnych w Zgorzelcu
przez uczniów Technikum kształcącego w zawodzie technik ochrony środowiska
- Wprowadzenie do zakładu pracy
- Bezpieczeństwo i higiena pracy w zawodzie technik ochrony środowiska
- Ochrona środowiska w działalności zawodowej
- Podstawy ochrony środowiska
- Kompetencje personalne i społeczne
- Organizacja pracy małych zespołów
Uczeń:
- stosuje pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- opisuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska;
- opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz prawa pracy;
- opisuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego;
- charakteryzuje zasoby środowiska przyrodniczego;
- charakteryzuje elementy środowiska przyrodniczego;
- charakteryzuje rodzaje wód powierzchniowych i podziemnych;
- klasyfikuje gleby;
- charakteryzuje warunki klimatyczne;
- charakteryzuje klimat akustyczny;
- określa rodzaje zanieczyszczeń środowiska;
- korzysta z map pogody oraz danych meteorologicznych i hydrologicznych;
- przestrzega zasad wykonywania rysunków technicznych oraz szkiców rysunkowych;
- stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony i kształtowania środowiska;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych;
- rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych;
- przestrzega zasad kultury i etyki zawodowej;
- planuje wykonanie zadania
- ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania;
- wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany;
- stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;
- doskonali umiejętności zawodowe;
- stosuje zasady komunikacji interpersonalnej;
- negocjuje warunki porozumień;
- stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów;
- współpracuje w zespole;
- organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy.
- Wykonywanie zadań zawodowych technika ochrony środowiska
- Monitorowanie stopnia zanieczyszczenia środowiska
Uczeń:
- posługuje się dokumentacją techniczną, projektową, kartami charakterystyk odczynników, normami oraz instrukcjami dotyczącymi wykonywania badań stanu środowiska;
- planuje prace związane z badaniem stanu środowiska;
- pobiera próbki do badań laboratoryjnych i terenowych zgodnie z zasadami poboru;
- obsługuje urządzenia i aparaturę kontrolno pomiarową;
- prowadzi badania procesów zachodzących w środowisku;
- przestrzega zasad sporządzania bilansów zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby oraz hałasu;
- organizuje działania związane z monitoringiem zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby oraz hałasu zgodnie z zasadami Zintegrowanego Monitoringu Środowiska Przyrodniczego (ZMŚP);
- opracowuje działania związane z monitoringiem przyrody ożywionej.
- Ocena stopnia zanieczyszczenia środowiska
Uczeń:
- określa jakość komponentów środowiska na podstawie dopuszczalnych norm i przepisów prawa;
- ocenia aktualny stan środowiska;
- oblicza emisje zanieczyszczeń środowiska;
- określa warunki uzyskania zgód i pozwoleń na podstawie przepisów prawa dotyczących ochrony środowiska i prawa wodnego.
- Planowanie i realizacja zadań w ochronie środowiska
Uczeń:
- planuje zadania dotyczące ochrony wód;
- planuje zadania dotyczące ochrony powietrza atmosferycznego;
- planuje zadania dotyczące ochrony gleb;
- charakteryzuje racjonalną gospodarkę odpadami komunalnymi;
- charakteryzuje racjonalną gospodarkę odpadami przemysłowymi.
- Język obcy zawodowy
Uczeń:
- posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych:
- ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem
- z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie
- z dokumentacją związaną z danym zawodem
- z usługami świadczonymi w danym zawodzie;
- rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych;
- samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych;
- uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych – reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu;
- zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych;
- wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową:
- wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym
- współdziała w grupie
- korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym
- stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne.