Wrzesień to miesiąc kojarzony m.in. z Dolnośląskim Festiwalem Nauki. W tym roku odbywa się jego
XXVI edycja. Uczniowie klasy 1sk oraz 4s uczestniczyli w zajęciach realizowanych w ramach tego
wydarzenia, zorganizowanych przez dwie największe wrocławskie uczelnie – Uniwersytet
Wrocławski oraz Politechnikę Wrocławską.
Na Wydziale Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów Politechniki Wrocławskiej elektronicy z klasy 1k
wzięli udział w pokazie zatytułowanym „Światłowody, wszystko czego chciałeś się dowiedzieć,
ale bałeś się zapytać”, dotyczącym montażu telekomunikacyjnych łączy światłowodowych z
rozwiązania FTTH, zapewniających transfer danych na poziomie 1Gb/s.
Na wykładzie pt. „O naszych przyrządach pomiarowych – jakie są i jakimi chcielibyśmy je
uczynić”, na przykładzie pomiaru temperatury ciała, wykładowca udowodnił doświadczalnie
wpływ różnych czynników na zniekształcenie wyniku pomiaru.
Największym zainteresowaniem uczniów cieszyły się zajęcia pn. „Komora klimatyczna,
termowizja, pompy ciepła… dlaczego i jak ogrzewamy domy?”, podczas których, na podstawie
zdjęć wykonanych kamerą termowizyjną, dokonano oceny potrzeb energetycznych modeli budynków
oraz zużycia energii kierowanej do ich ogrzania. Zaskakujący wynik badania dowiódł., że pompy
ciepła powietrze/woda to bardzo wydajne urządzenia, w których dostarczona energia elektryczna jest
przetworzona na energię cieplną z zyskiem nawet trzykrotnym.
Uczniowie klas 1s oraz 4s zrealizowali swoje zajęcia w Zakładzie Klimatologii i Ochrony Atmosfery
Uniwersytetu Wrocławskiego. Rozpoczęli je od wysłuchania wykładu pt. „Badania jakości
powietrza w epoce cyfrowej” poświęconego prezentacji nowoczesnych narzędzi wspierających
ocenę jakości powietrza w postaci modelowania procesów atmosferycznych. Zajęcia komputerowe pt.
„Pogoda a jakość powietrza” zaznajomiły uczniów z kolei z bazą materiałów z pogranicza
meteorologii, klimatologii i ochrony atmosfery przygotowanych na potrzeby kampanii edukacyjno-
informacyjnej na rzecz czystszego powietrza „Czy wiesz czym oddychasz?”, realizowanej w ramach
projektu LIFE-MAPPINGAIR/PL.
Część praktyczną zajęć stanowiły natomiast dwa warsztaty terenowe. Pierwszy z nich zatytułowany
„Tak obserwujemy pogodę” był okazją do obejrzenia ogródka meteorologicznego oraz zapoznania się
z przyrządami i metodami prowadzenia obserwacji. Drugi, pt. „Po czym depczemy, czyli co to jest
gleba?”, wprowadził uczniów z kolei w tematykę związaną z metodyką poboru prób i
przeprowadzania badania gleby.